Sinds voorjaar 2020 loopt de co-teaching op bs De Stokland. Ondanks covid wordt er volop ontwikkeld en ontdekt met procesgericht Beeldend onderwijs. Als een olievlek spreidt het enthousiasme zich uit over het team. En de kinderen profiteren daarvan!
De Stokland is een IPC-school. Samen met de leerkrachten kijk ik naar het aanbod Beeldend binnen IPC en hoe we dit procesgericht kunnen aanpakken.
Groep 7 ging aan de slag met het ontwerpen van een eigen wapenschild. Ik keek mee naar de introductie, die ontwikkelde zich via beschouwing naar een raadspel, en van daar naar een persoonlijke noot van de juf. In het reflectiegesprek met juf vroeg ik o.a. wat zij daar had zien gebeuren? Ze zag hoe de geestdrift bij de leerlingen groeide met de minuut. Wat was het precies, dat zij had gedaan, dat het enthousiasme zo toenam?
Zulke vragen zijn zo fijn om te stellen.
Een citaat tijdens de schetsfase: “Ik krijg er energie van om de leerlingen zo aan het werk te zien”. Wow. Energie krijgen van je werk. Dat willen we toch allemaal?
Co-teaching is een cadeau aan jezelf, als je er open voor durft te staan. En ja, in eerste instantie kost het jou als leerkracht energie. Maar het komt naar je terug via je leerlingen. En je nieuwe inzichten zorgen ervoor, dat je steeds makkelijker opdrachten weet te bedenken. Opnieuw energiewinst, maar dan op een iets langere termijn. Een goede investering denk ik.
Binnen het bovenbouwteam werkte de opgetogenheid van de juf aanstekelijk. Haar collega van groep 8 kreeg zin om dezelfde les te geven. De intro was al kant-en-klaar, dus delen maar! Zo ontstaat er een fijne positieve sfeer rond het vak Beeldend.
No Comments