Onderwerpen

co-teaching bs LaLoBo

oktober 5, 2020 No Comments
meekijken in de kleutergroep van juf Leontine

LaLoBo is de tijdelijke naam van een nieuwe school, een fusie uit drie bestaande scholen in Asten. Samen met twee collega coaches mag ik een bijdrage leveren binnen dit intensieve traject. Een periode vol hectiek, maar ook vol kansen. Wat is het prachtig, als het team nieuwe kansen ziet!

Alle leerkrachten hebben een teamtraining gekregen van Karin Kotte over procesgerichte didactiek. Er vielen kwartjes, maar wat komt er van die inzichten nu daadwerkelijk terecht bij de leerlingen? Dan is een co-teacher een cadeau, want die neemt samen met de leerkracht de tijd om dit te onderzoeken. Heel persoonlijk.

Op LaLoBo is de directie er ook van overtuigd dat co-teaching waardevol en noodzakelijk is. Ze schept fijne voorwaarden, zoals vervanging in de klas. Zo kan ik onder schooltijd belangrijke gesprekken voeren.

groep 3 van juf Ilse doet onderzoek door te beschouwen

Alle foto’s die je ziet in de columns over coaching, zijn van de lessen die leerkrachten geven. Het zijn zeker niet míjn lessen. Ik heb wel mogen bijdragen aan de ontwikkeling ervan. Door kritische vragen te stellen over een les uit een bron. Hoe procesgericht is deze les eigenlijk?

Ik werk vanuit een leervraag van de individuele leerkracht. Samen vol bewondering kijken naar het effect van een goede beeldende activiteit op de leerlingen, dat is ons beider beloning van het co-teachingstraject.

Wat deed juf Loes precies, om haar leerlingen zo betrokken te krijgen bij haar schilderles? Behoorlijk veel, bleek uit ons reflectiegesprek, bijvoorbeeld: interessant, verrassend materiaal aanbieden. Namelijk koffie…

Materiaalonderzoek in groep 3 van juf Loes

De NT2 juf heeft als prioriteit woordenschat. Maar ze ziet ook wel belang in creativiteit. Haar leervraag: hoe combineer ik die twee optimaal? Voor mij was deze vraag nieuw, maar tegelijkertijd een vanzelfsprekende zaak. Ik hoor kinderen tijdens beeldend werk vaak hardop redeneren over hun aanpak, hun idee of verhaal bij het beeld. Zelfs zonder dat iemand er naar vraagt…

vormonderzoek in de NT2 groep van juf Anke

Hoe prachtig was de reflectie van juf Anke, dat de sfeer zo fijn was in de groep omdat ze elke dag deze week, hadden geknutseld en getekend. De rust die het gaf! Er kwamen deze les ook allerlei nieuwe woorden voorbij en die hebben de kinderen niet alleen gehoord, maar ook gevoeld en zelf vorm gegeven. Bijvoorbeeld ‘de inkeping’ of ‘de kartels’. Op die manier blijft een woord zeker beter hangen.

Buiten dat, als de sfeer in de groep ontspannen is en fijn, dan is de kans dat kinderen leren, sowieso een stuk groter. Dat gun ik ieder kind, maar NT2 kinderen nog net een beetje meer.

No Comments

Leave a Reply

×