Onderwerpen

Praxisbulletin april en mei 2017

april 4, 2017 No Comments

Deze maand in Praxisbulletin, de eerste aflevering van mijn serie over Kijken naar Kunst. Het boek ‘Hardop Kijken’ van Ad de Visser inspireerde tot deel 1 en 2. Deel 3 gaat over de methode ‘Visible Thinking’.

Weet je wat leerkrachten vaak verrast, als ze in hun groep beginnen met kunstbeschouwing? Dat de betrokkenheid zo groot is. Dat ze kinderen horen die anders niet op de voorgrond treden. Dat kinderen zoveel zien. Meer dan zijzelf!

Je kunt op allerlei manieren naar kunst kijken met kinderen.

  • Elke dag 5 minuten. Of om de week een hele tekenles.
  • Puur naar de beeldelementen. Of juist naar het verhaal.
  • Als inleiding op je les beeldend, of ga je daarna schrijven?
  • Wil je het ambacht afkijken, of gaat het om de emotie?
  • Is het onderdeel van je Erfgoedles of je Rekenles?

Ik hoor graag hoe jullie kunst en het kijken ernaar, verweven in jullie onderwijs. En waarom jullie hier tijd voor uittrekken!

****  *****************************  ****

De nieuwe Praxisbulletin met deel 2 van Kunstbeschouwen viel zaterdag op de mat. Vakantieleesvoer! Als je deze dagen toevallig in de buurt van een museum bent (Guggenheim ofzo…), loop gerust eens naar binnen. Wie weet hangt daar een Chagall of een Matisse en kun je dit artikel meteen in de praktijk brengen.

Processed with MOLDIV

No Comments

Leave a Reply

×