Co-teaching op bs Het Klokhuis

Geplaatst op juni 13, 2019

In mei startten we met co-teaching op bs Het Klokhuis. Samen met collega coaches Monique en Caroline, gaan we aan de slag. Het team heeft net een training achter de rug van Karin Kotte. Ook hebben wij als vakdocenten in december 2018 workshops aan de leerkrachten mogen geven in monotype, textiel en klei. Zo kon iedereen alvast even proeven aan de procesgerichte didactiek. Karin zorgt voor een mooi theoretisch kader en dan is de tijd rijp voor co-teaching! Wat heeft intermediair Masha dit toch weer prachtig geregeld met de icc-ers en directie.

In de hal van bs Het Klokhuis staan informatieborden voor de ouders. Met mooie foto’s van de processen en druksels, die tonen waar leerkrachten en leerlingen aan werken.

Het coachen levert ook dit keer weer prachtige momenten op. Juf Annemieke (groep 3) legt werk van de kinderen op tafel dat me wel heel bekend voorkomt!

In 2015 schreef ik een artikel over ‘spelend leren’ dat in Praxisbulletin werd gepubliceerd (nr 4, jaargang 33) en daarin kwamen de trainers Artisjok&Olijfje aan het woord. Ik was bij een training van hen aanwezig en als dank kreeg ik… een slacentrifuge!

Twee jaar geleden gaven A&O de workshop van Pinterest tot Werkvloer op bs Het Klokhuis. Sindsdien laat juf Annemieke de kinderen geregeld experimenteren met de zwaartepuntvliedende krachten van de slacentrifuge (zie resultaten boven).

Nu, bij het coachen, is ze aan het nadenken over een vervolg. Ze heeft wel eens een gezamenlijk groot kunstwerk ervan gemaakt, je kunt er een slinger mee maken. Maar wat kun je hier nu nog meer mee? Voor mij is deze vraag een valkuil waar ik met beide benen weer eens inspring. Fout! AF! Het gaat er nu niet om dat ík dat bedenk.

Juf Annemiek besluit om het de kinderen zelf te vragen. Het wordt een mooi beschouwingsgesprek, de kinderen zien van alles in hun eigen werk: een heelal, een oerknal, een vulkaan, het middernachtlicht (kind gaat in de winter vaak naar het noorden, duh), een klok of kleurenheuvels.

De kinderen krijgen stiften, scharen, papier en hun eigen experimenten en mogen aan de slag. Maar oops, dan blijkt dat de kinderen snel terugvallen op het maken van een poppetje, bloem of versiering! Was de opdracht niet duidelijk? Wat ontbrak er? Hoe kom je voorbij het cliché? Daar hebben de juf en ik een mooi nagesprek over. Dit zijn echte leermomenten, daar waar een uitdaging wordt gezocht en het niet vanzelf goed gaat.

Ook in de andere groepen wordt druk geoefend, met onderzoeken en experimenteren met materialen of het uitvinden van technieken.

Volgende week zie ik nog meer collega’s van Het Klokhuis aan het werk. Zin in!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie