Co-teaching op bs De Octopus

Geplaatst op december 20, 2018

Wat een mooie ambities staan hier. Samen met de leerkracht werken aan een onderzoekende en open houding vind ik super zinvol. Jezelf creatief durven uiten, ja daar is lef voor nodig. Dat hebben deze leerkrachten goed gezien. Maar als het erop aankomt, hoe doe je dat dan? 

Door een veilige setting te creëren, door te starten vanuit de leerkracht en door praktisch aan de slag te gaan. Zo ging het op bs De Octopus, tijdens een korte coaching. Het cluster 3-4 (bestaande uit 7 leerkrachten) koos een Beeldende les die zij met Kerst wilden geven. Voorafgaand waren er individuele gesprekken met de leerkrachten en een gezamenlijk clusteroverleg. Eerder dit jaar is er een training geweest van Karin Kotte, daar sluit ik in het overleg op aan. We halen terug wat er toen aan inzichten is ontstaan.

Deze inzichten nemen we mee naar de Kerstles. Hoe procesgericht is deze les? Wat vindt jij als leerkracht belangrijk? Wat is jóuw doel? Hoe kun je dat gaan aanpakken? Wat wil je uitproberen? Wat wil je straks zien bij je leerlingen?

Deze en vele andere vragen komen voorbij en maken dat de leerkrachten met vertrouwen de les procesgericht kunnen geven. Tijdens het co-teachen kijk ik mee, observeer, stel soms een vraag: heb je gezien dat… , doe een suggestie en ik schat soms ook wel eens iets verkeerd in. Weer wat geleerd, gefeliciteerd!

In het nagesprek reflecteren we op wat we hebben gezien, gehoord en ervaren. Dat is het moment om te oogsten. Wát een enthousiasme en betrokkenheid bij de kinderen. Of, wát een eigen werkstukken zijn er ontstaan. En die inzichten verwoorden, zodat je ze een volgende keer weer bewust kunt inzetten. Dat is mijn geweldige werk. Want het gaat om de leerlingen, hen letterlijk en figuurlijk de ruimte geven en hen bewust maken van hun talenten en die helpen ontwikkelen. Ambitie nummer 3. Dat is mijn doel.

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie