Team bs Klimboom start met IPC en Onderzoekboek

Geplaatst op juni 28, 2017

web-dsc_0257

Het team van basisschool De Klimboom heeft gekozen voor IPC onderwijs en daar past dit cadeau erg goed bij. Blanko boeken die al snel gevuld worden met plannen, reflecties, opgedane inzichten, voorstudies en gedachtes over prachtige lessen beeldende vorming. Omdat de term schetsboek de lading niet dekt, noemen we het Onderzoekboek. Het project gaat door in schooljaar 2017-2018!

Donderdag 28 oktober 2016 werd een deel van de studiedag besteed aan het werken in een eigen Onderzoekboek. We hebben getekend, geschreven, gekeken, geëxperimenteerd, materiaal onderzocht en nagedacht. Over kenmerken van een creatieve houding, over procesmatig werken of resultaatgericht zijn. Het ging ook over de controle eens loslaten, wat gebeurt er dan?

web-img_9022

web-dsc_0267 web-dsc_0270 web-dsc_0275web-dsc_0293web-dsc_0294

Wat kan een Onderzoekboek jou als leerkracht basisonderwijs brengen? Dat willen we samen ontdekken. Het was opvallend hoe enthousiast ieder teamlid aan de slag ging. Het moest vooral mooi worden. Zo herkenbaar dat gevoel, en het gaat denk ik ook nooit helemaal weg… maar hopelijk krijgen de minkukels een mooie plek in de boeken. Zodat je later bij het reflecteren denkt: ‘Ach kijk eens naar mijn dappere poging! (en dit heb ik er van geleerd en zo heb ik het daarna opgelost en voortaan doe ik dus…’)

Het is zo’n tof project en het heeft zoveel potentie in zich, zowel in de breedte als in de diepte. Net wat jij als leerkracht zelf wilt.

Update mei 2017

De leerkrachten gaan deze maand aan het laatste IPC thema beginnen van dit schooljaar en ik kijk vakinhoudelijk met ze mee naar de beeldende les die ze gaan geven. Eerst kijken we samen terug op een vorige les en de reflectie die ze maakten in hun Onderzoekboek. Ieder werkt op zijn eigen manier. De boeken worden gebruikt als verslag en geheugensteun of juist als voorstudie en oefenboek. Zie foto’s hieronder.

DSC_1016 (2) DSC_1023 DSC_1025 (2)

De leerkrachten komen door het nadenken over de vorige les te spreken over mooie ervaringen, knelpunten, visie en leerdoel van leerlingen en van zichzelf. Ieder voor zich weet perfect welke richting het op moet in de volgende les. We gaan nog van alles ontdekken over beeldaspecten, procesmatig werken, loslaten en vragen stellen, stimuleren en inspireren. Zelfs kunstbeschouwen wordt opgepakt. Dit team gaat elkaar straks heel erg inspireren!

Update juni 2016

Alle observaties zijn gedaan. Het was een voorrecht om mee te mogen kijken. Wat heb ik een bijzondere baan. Zo mooi om al die inzet en bevlogenheid te zien bij leerkrachten. Laten we dit veel meer uitdragen. Iedereen moet weten dat leerkrachten van aanpakken weten en dat ze beschikken over ladingen takt en pedagogische kennis. Dat onze kinderen welvaren dankzij juffen en meesters met een gouden hart, een hoofd vol didactische vaardigheden en praktische handen.

Veel hiervan is te zien in hun beeldende lessen. Zo vlak voor de zomer zijn dat lessen met het thema vervoer en vakantie. Het zijn IPC lessen die de leerkrachten zelf hebben bewerkt. Dat deden ze door te kijken naar de SLO doelen, door na te denken over tijd en ruimte en door introducties te verzinnen. Door vooruit te denken op de problemen die kinderen gaan tegenkomen of door zich te verdiepen in een kunstbeschouwingsmethode als Visible Thinking.

DSC_1065 (1) DSC_1067 (2) DSC_1069 (2)

DSC_1084 Marlous

DSC_1088 (3)

DSC_1112 (2)

DSC_1111 (2)

 DSC_1109 (3)

 DSC_1110 (2)Update juni 2017

Neem een kijkje in de Onderzoekboeken van de leerkrachten na drie coaching momenten. Een persoonlijke aanpak maakt het werken ermee krachtig. De boeken zijn een getuigenis van groeiende inzichten, wensen en plannen van aanpak.

Eveliens schetsboek (2)

pag 2 Eveliens schetsboek (2)

DSC_1103 (2) DSC_1105 (2)

Volgend schooljaar 2017-2018 gaat het project verder! Onderzoekboeken komen dan op tafel en we bladeren terug door afgelopen jaar. Wat zijn mooie momenten geweest? Welke nieuwe inzichten wil je delen met je collega’s? Wat is je plan voor dit jaar? Wat heb je nodig om je doel te bereiken?

Wellicht is het de juiste tijd om Onderzoekboeken voor de kinderen aan te schaffen. Dat zal het project een BOOST geven!

Misschien is er tijd en ruimte voor het vergroten van leerkracht vaardigheden en materialenkennis. We gaan het zien.

In de tussentijd schrijf ik aan een leerkrachten-reader. Over het werken met een Onderzoekboek voor jezelf en met lessuggesties voor leerlingen. Verwachte publicatie in oktober 2017. Heb je hier interesse in, laat dan een berichtje achter.

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie