Onderwerpen

Co-teaching De Achterberg

november 14, 2020 No Comments

Het schoolgebouw is uit 1954. Ik kom niet vaak meer in scholen met een historische waarde, maar het doet iets met je. De hoge plafonds, zoals het licht valt door het prachtige glas-in-loodraam…

Onderzoeksruimte met een tentoonstellingsplafond…

De inrichting van ruimtes doet ertoe. Of hoe er gebruik van ruimtes wordt gemaakt. Bijvoorbeeld, ruikt het handvaardigheidslokaal stoffig en muf, of ruikt het naar verse klei van uitgestalde werkstukken?

In mijn gesprekken gaat het in figuurlijke zin ook om ruimte. Hoeveel ruimte krijg je als leerkracht? Of hoeveel ruimte néém je, voor zaken die jijzelf nodig hebt of voor zaken die je belangrijk vindt voor je leerlingen. Hoeveel ruimte gun jij jezelf? Een vraag die ik mezelf ook regelmatig stel, vooral als die kritische innerlijke stem zich laat horen.

Op bs De Achterberg voelde ik me tijdens het coach-traject echt een onderdeel van het team. Bijzonder, want al met al ben ik 10 uur aanwezig geweest. Ik mocht in gesprek gaan, meedoen in de klas en aansluiten bij de teamtraining die Karin Kotte verzorgde. In die korte tijd, ben ik intensief betrokken geraakt, bij wat ‘mijn’ twee leerkrachten bezig houdt. Wat zeker ook bijdraagt aan het saamhorigheidsgevoel, is het contact met Maaike, mijn mede-co-teacher en met Karin als trainer. We vullen elkaar aan, we denken met elkaar mee, we bouwen samen aan een fijn klimaat op school. Onder de vlag van Procesgerichte Didactiek gebeurt zoveel meer dan cultuureducatie. En dat heeft in beginsel ALLES te maken met kunst en mogen spelen. Kinderen de ruimte gunnen om onderzoekend en ontdekkend te leren, begint met jezelf dit allemaal toe te staan.

open materialenkast

No Comments

Leave a Reply

×