Onderwerpen

bs Samenstroom

Dag meiden, dit is een testomgeving voor uitwisseling allerhande kennis mbt onze samenwerking op bs de Samenstroom.

Als je dit kunt lezen, dan WERKT het!

 

Een informatief stuk over Co-teaching in een kleuterklas gevonden op de site van cmkgelderland.info

Takken vangen in Westervoort

Kunstenaar en leerkracht samen voor de klas

“Juf, ik heb al takjes gevonden, kijk eens”, de vijfjarige Lisa komt met vriendin Lotta en een handvol takken het klaslokaal in. “Dat zijn stoere takjes”, zegt Yvonne de Jong, vaste leerkracht van groep 1, 2 en 3. “Jullie kunnen al zo verder aan het werk”, vult kunstenaar en gastdocent Ingrid van Aert aan. Vandaag staan de twee samen voor de klas en leren de kleuters van de Montessorischool in Westervoort ‘anders kijken’.

Takken vangen op de Montessorischool in Westervoort, Joppe fotografie
Takken vangen op de Montessorischool in Westervoort, Joppe fotografie

Vormen ontdekken

De kinderen zijn begonnen met een oefening lijnen zetten. Stoere lijnen, dunne, boze en vrolijke lijnen. Dan gaan ze naar buiten. “Als we naar deze boom kijken, wat zie je dan?”, vraagt Ingrid van Aert. De kinderen roepen van alles over de eigenschappen van de boom. Het is een dikke stoere stam met een heleboel takken. “Je mag ze gaan vangen en ja, takken vangen doe je met je ogen.” De kinderen ontdekken de individuele vormen van de takken en zetten deze met krijt op vellen papier. Yvonne de Jong: “Het werken met Ingrid geeft mij veel inspiratie. Ik kan de didactiek van haar oppikken. Zij werkt op een hele mooie manier: eenvoudig, met simpele materialen en technieken. Als leerkracht denken wij soms gewoon te moeilijk. Ik leer hier veel van.”

Anders leren kijken

“Leerkrachten zien wat het oplevert als kinderen veel vrijheid krijgen. Je ziet wat er dan vanuit het kind zelf komt,” vertelt Ingrid van Aert. “Het doel van mijn lessen is ‘leren kijken’. In de samenwerking met de leerkracht leren we beiden. Soms zie ik bijvoorbeeld dat een kind al kliederend iets aan het ontdekken is. Een leerkracht is geneigd te zeggen dat kliederen niet de bedoeling is, terwijl ik het kind aanmoedig in het ontdekken. Dat het creatief en eigen mag zijn.

Durven loslaten

Ik werk niet volgens een kant en klare lesmethode en dat is voor leerkrachten spannend. Je weet dan namelijk niet van tevoren waar je precies uitkomt. In onze samenwerking leer ik leerkrachten het resultaat van het standaardwerkje los te durven laten, meer durven te vertrouwen op het proces. Onwetend durven zijn. Door elkaars verschillende benaderingen leren we van elkaar. We dragen inzicht en kennis over door het samen te doen. We evalueren vaak pragmatisch tijdens de les. Het zijn inzichten van ‘O, doe jij dat zo?’”

Eigen werk aan de muur

De les van vandaag eindigt met het uitprikken of knippen van de takken en deze aan de boom in het klaslokaal te plakken. De takken zijn nodig om de boom af te maken. “Ik ga ze scheuren, dat maakt toch niets uit”, zegt Beau. “Want dan zijn de takken eerder klaar.” Liam is het daar niet mee eens: “Knippen is makkelijker hoor.” Eén voor één lopen ze naar Ingrid om samen een plekje voor hun takken te vinden aan de boom. En zo komt er een nieuw -geheel eigen- werk aan de muur van de klas tot stand.

Meer informatie

Ingrid van Aert is met Hardop Kijken voor twee jaar verbonden aan de Montessorischool in Westervoort. Ze werkt in deze periode met alle groepen.

Pruiken en Revoluties, Hardop Kijken, Montessorischool Westervoort, CMK Gelderland

Go Europe, werk van groep 8

Verliefd door Europa, werk van groep 6/7

Co-teaching Samen voor de klas
Co-teaching Samen voor de klas
Takken vangen met Ingrid van Aert
Takken vangen met Ingrid van Aert
×