Workshop Kinderboekenmuseum 15 maart 2017

Geplaatst op februari 15, 2017

FBHeader Docenntendag2017

Woensdag 15 maart was de docentendag in het Kinderboekenmuseum voor leerkrachten in het basisonderwijs. Ieder jaar zijn auteurs aanwezig om het leesplezier van kinderen een impuls te geven. Dit jaar kon je luisteren naar Rindert Kromhout, Jan Paul Schutten, Janneke Schotveld of… naar mij.¬†

Vragen die aan de orde kwamen: Hoe kijk je naar illustraties? Wat maakt een (prenten)boek geschikt om een aantal weken mee te werken in de beeldende les? Hoe bedenk je zelf teken- of handvaardigheidlessen naar aanleiding van een boek? Wanneer voldoet een les aan ontdekkend leren? Hoe stimuleer je als leerkracht je eigen creativiteit? Waarom is het voor kinderen belangrijk om naast lezen ook op een andere manier met boeken bezig te zijn?

Het werd een actieve workshop! Niet alleen luisteren, maar vooral ervaren.

Veel leerkrachten voelen schroom om zelf te tekenen, sommigen raken zelfs ongelukkig… Ik herken dat gevoel. Vraag mij niet om zomaar een stukje te zingen/dansen/gymmen. Maar het lukt wel als de omgeving veilig genoeg is. Of als de opdracht zo wordt gegeven, dat het niet fout kan gaan.

Wat was ik blij met het compliment van een juf die juist op dit punt feedback gaf. Ze vond de opdrachten prettig, omdat deze kort waren en omdat het niet om het resultaat ging, omdat er genoeg afwisseling en vaart in zat. Aandachtspunten die juffen en meesters meteen kunnen toepassen in hun eigen groep.

Daarnaast ging het om een stukje kennisoverdracht. Uit welke beeldaspecten bestaat een illustratie, hoe maak je daar zelf gebruik van?

Het was geweldig om deze workshop te geven, want er zijn genoeg betrokken leraren die een uitdaging durven aangaan en het belang van cultuureducatie onderkennen!

Wil je ook een workshop of een bijeenkomst organiseren om inspiratie en kennis te delen? Ik vertel je er graag meer over.

DSC_0596

Directeur Aad Meinderts tijdens zijn welkomstwoord voor de muurschildering van Lucebert. Hieronder de leerkrachten in actie.

DSC_0607_LI
DSC_0610 DSC_0615 (2) DSC_0625 (2)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie