Co-teaching procesgericht werken bij Beeldende Vorming

voor leerkachten in het primair onderwijs

Co-teaching gaat beslist verder dan het aandragen van tips en trucs. Het vraagt van jou een investering in tijd en aandacht. Daarvoor krijg je een prachtig cadeau terug: betrokken leerlingen die gretig leren.

De leerlingen ontdekken waar hun talenten liggen, durven keuzes te maken, leren zichzelf te sturen en krijgen meer begrip voor anderen die het net even anders zien dan zij. Ik daag je uit om te kijken wat kunst en de kracht van verbeelding je leerlingen allemaal kan brengen.

Durf je te dromen over jouw ideale onderwijs en ben je op zoek naar groei en persoonlijke ontwikkeling? Dan denk ik daar graag met je over mee. In een intake gesprek halen we je ontwikkelvraag boven water. Vervolgens kom ik in je groep meedoen en meekijken. Het meeste belangrijke moment is het gesprek erna, waarin we reflecteren we op welk gedrag we hebben gezien, gehoord en ervaren. Zodat jij beter leert waarnemen en bewuster kunt kiezen voor wat jij en je school belangrijk vinden om over te dragen op je leerlingen.

Ik coach een heel team en als de school groot is, coach ik een bouw samen met andere co-teachers. Ook coach ik individuele leerkrachten die zichzelf aanmelden. Naast het coachen geef ik leerkrachtenworkshops in beeldende (technische) vaardigheden. Daar tref je collega’s van andere scholen en wissel je ervaringen uit. Het geleerde kun je meteen toepassen in je eigen groep.

Coaching met een eigen OnderZoekBoek Je eigen proces vastleggen binnen het traject van co-teaching levert veel op! Je leert dan werken met een OnderZoekBoek en ontdekt wat deze boeken kunnen betekenen voor je leerlingen.

Doel co-teaching Mijn doel met co-teaching is, dat alle leerlingen vertrouwen krijgen in zichzelf, zodat ze in groep 8 verkondigen dat zij creatief en kritisch kunnen denken. Opdat zij onafhankelijk worden van het oordeel van anderen over hun eigen werk. Dat zij hun gemaakte fouten koesteren en een uitdaging niet uit de weg gaan. Een droomsituatie? Inderdaad, ik ga voor een prachtige toekomst.

Reacties van leerkrachten die je voorgingen:

  • ‘Hier maken we nooit tijd voor, maar dit is super belangrijk!’ over het experimenteren met kleur.
  • ‘Volgende keer trek ik dubbel zoveel tijd uit voor deze les, want ik zie dat de kinderen het nodig hebben.’ over een Rembrandt-les bij het IPC thema ‘Zij maakten het verschil’
  • ‘Dit is waar ik vanaf wil, dat we allemaal perfecte werkstukken willen als resultaat.’ over een lente-les uit de methode ‘Laat Maar Zien’ en de non-verbale reactie van collega’s hierop.
  • ‘Ik wil mijn leerlingen veel meer los laten, ik zie dat zij daarvan opbloeien!’ over een les buiten schilderen.

Ik werk volgens de Proces Gerichte Didactiek (PGD), met culturele competenties en gedragsindicatoren van De CultuurLoper.

Vragen van leerkrachten:

  • Hoe laat je je eigen verwachtingen los?
  • Hoe maak je tijd voor experiment en onderzoek?
  • Hoe stel je de juiste vragen?
  • Hoe laat je kinderen spelen zonder in chaos te geraken?
  • Hoe bepaal je een lesdoel?
  • Hoeveel tijd trek je uit voor de lessen?
  • Hoe ga je de opdracht kaderen?
  • Hoe geef je sturing of feedback of feedforward?
  • Hoe bereik je een growth mindset bij leerlingen?
  • Hoe werk je win-win vakoverstijgend?
  • Hoe geef je een technische instructie?
  • Hoe verzorg je een effectieve en snelle introductie?
  • Hoe ziet een beeldende instructie er uit?
  • Hoe verleid je leerlingen om uit eigen fantasie te putten?
  • Hoe ga je om met bloopers van jezelf?
  • Hoe voer je een goed reflectiegesprek?

Dit zijn zo een paar punten die eigenlijk elke beeldende les aanwezig zijn 😉

Als je hier vragen van herkent en je wilt zelf je onderwijs veranderen, aarzel niet om me te bellen of te mailen. Is jouw school aangesloten bij De CultuurLoper, dan gelden speciale tarieven. Informeer ernaar bij de volgende intermediairs:

Masha Meegdes-de Brouwer van Gemert-Bakel-Laarbeek

Sofie Boon van Baarle Nassau- Gilze/Rijen

Kristel van Aarts of Dian Langenhuizen – St. Michielsgestel – Vught