Workshop Kunstbeschouwing

Geplaatst op februari 17, 2018

Kijken naar kunst met kinderen, dat kan op veel manieren. Tijdens de workshop voor leerkrachten van bs De Samenstroom keken we op drie totaal verschillende manieren.

Uitgangspunt is dat wat voor het kijken naar kunst geldt, ook telt voor het kijken naar een foto in de krant of een plaatje op Facebook. Daarmee is voor iedereen meteen duidelijk wat het belang is van het leren kijken naar beelden. Maar samen kijken naar kunst kan nog zo veel meer betekenen. En jij als leerkracht, bepaalt met welk doel je het gesprek in de groep aangaat. De vragen die jij stelt, bepalen de denkrichting van de kinderen. Wil je beeld analyseren, wil je dat kinderen hun fantasie aanspreken of wil je dat kinderen leren hun gedachten te formuleren en emoties durven uiten? Het kan allemaal met kunstbeschouwing. Met deze workshop gaf ik de leerkrachten enkele handvatten. Ze kunnen nu direct in de groep aan de slag. Experimenteren maar!

In maart volgt een kort coachingmoment, waarbij ik mee mag denken over de persoonlijke leerwens van de leerkrachten.

We kijken naar werk van M.C. Esscher, ‘Drie werelden’ en leren vragen stellen aan het werk. Welke praktische beeldende opdracht kun je hierbij bedenken?

Daarna een duik in de beeldaspecten. Welke gesprekken ontstaan er nu en hoe kun je van hieruit een beeldende activiteit bedenken?

Afsluitend keken we naar een filmpje over kinetische kunst volgens de methode Visible Thinking.

Over kunstbeschouwing schreef ik enkele artikelen voor Praxisbulletin, in de serie Hardop Kijken (titel geleend van het boek van Ad de Visser)

 

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie