Zo zien zij de wereld, kunst!

Geplaatst op september 12, 2017

DSC_1243 (2)

‘Ik heb geleerd, dat ik meer los mag laten.’

Juf Janneke laat me de IPC kunstles zien en haar eigen lesvoorbereiding. We bespreken het programma en de keuzes die je als leerkracht maakt. De kinderen gaan leren over de Impressionisten en hun werkwijze. Hoe bouw je daar een stukje onderzoek in? Waar denk je dat de kinderen tegenaan zullen lopen? Hoe wil je ze gaan begeleiden? Welke vragen stel je?

DSC_1247 (2)

Het is mooi weer! Janneke gaat met haar groep buiten schilderen. Dat is wat de Impressionisten ook deden, die kregen oog voor de gewone mensen in de stad en het landschap om hen heen. Met de uitvinding van de tube, was het ook makkelijker om buiten te werken.

DSC_1248 (2)

Impressionistisch of expressionistisch? Het is een vraag die voorbij komt, omdat de groep bij de start heeft kennisgemaakt met het werk van Baselitz.

DSC_1250 (2)

Als je goed naar bovenstaande foto kijkt, dan zie je dat deze leerling behoorlijk vrij aan het werk is. Met een madeliefje als kwast. Dat noem ik nou oer-verven! Ook zie je mooi onderzoek, namelijk het mengen van tinten groen

DSC_1253 (2)Als school bof je, als je een stukje natuur om het gebouw hebt liggen. Dit is echt geen groot bos, maar het is voldoende om je helemaal buiten te voelen.

DSC_1255 (2)

De verschillende processen die leerlingen door maken, ieder op hun eigen niveau. Kijkend naar deze werkstukken kun je bepalen wat je doel is van de volgende kunstles.

Na de les namen we de tijd om te reflecteren. Janneke schreef plussen en minnen in haar eigen schetsboek en daarover spraken we. Ze gaf toestemming om enkele leerpunten hier te plaatsen, in de hoop andere leerkrachten te inspireren.

  • Ik heb geleerd van jou dat ik vooral naar het doel van de les moet kijken en zelf moet bekijken hoe ik dat met de kinderen wil bereiken.
  •  Ik heb geleerd dat ik meer los mag laten en dat ik kan vragen wat kinderen zélf willen leren (als ze vastlopen).
  • Ik heb geleerd dat ik niet teveel moet wíllen, maar dat ik goed moet kijken naar wat haalbaar is in de tijd die ervoor staat.
  • Ik heb geleerd dat schilderen en kunst maken tijd kost.
  • Ik heb geleerd dat ik kinderen meer vrijheid in hun creativiteit mag geven, terwijl ik het doel voor ogen houd.

DSC_1256 (2)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie