Bewust Cultuuronderwijs

Geplaatst op april 27, 2016

web brn april 4

Cultuurmij Oost organiseerde 20 april jl. een symposium over Bewust Cultuuronderwijs. Ik wilde er heen om te kijken of ik met SCHETSBOEK OP SCHOOL de juiste koers vaar. Het werd een goede middag, want ik kreeg volop bevestiging en ik deed er ook nieuwe inzichten op.

De vlotte presentatie van Kim Harsta over het wel of niet beoordelen van creatieve uitingen zette aan het denken. Ze liet geen twijfel over haar standpunt bestaan: wel beoordelen. Maar hoe doe je dat? Kim gaf een helder overzicht van mogelijkheden: feedback, feedforward en reflectiegesprekken of juist met cijfers. Ze vertelde over de verschillen tussen zelfbeoordeling en peerreview. Ik neem het direct aan, anders moet ik in de zomervakantie de wetenschappelijke onderbouwing van John Hattie* gaan doornemen. Dat was ik, eerlijk gezegd, even niet van plan.

In mijn tekenlessen (als gastdocent) laat ik leerlingen graag een stukje schrijven in hun SCHETS DENK BOEK over hun eigen werkproces en werkstuk. We kijken ook naar het werk van elkaar, de kinderen geven elkaar tips en tops. Op de foto boven zie je een leerling een ‘geeltje’ aan een werkstuk van een klasgenoot hangen. We bespreken de beeldaspecten en alle werkstukken komen aan bod. Hieronder een stukje reflectie op het proces.

web SB nov 2015 052

Het beoordelen en feedback geven is een gebied waar voor mij nog veel uitdaging in zit. Want het is breed en genuanceerd. Zo heb ik laatst, op verzoek van de eigen leerkracht, leerlingen beoordeeld met letters: G, RV, V, T en O. Ik gaf vaak een G of een RV maar er zat ook een T van twijfelachtig tussen, puur door de houding en het gedrag van de leerling. Ik heb meteen uitgelegd waar de leerling die T aan te danken had en dat ik het niet leuk vond om die uit te delen. Het directe gevolg was een verbetering in gedrag en werkhouding.

Het praatje over Robinson, het digitale leerling ontwikkelsysteem voor het werken met culturele competenties, kon me niet overtuigen. Ik voel me niet aangetrokken tot dit systeem. Met SCHETSBOEK OP SCHOOL wil ik zeker dat kinderen zelf keuzes leren maken, zelf oplossingen bedenken en uiteindelijk zelf vooruit leren kijken en plannen. Dat is een proces van jaren, waar kinderen mee op moeten groeien vanaf groep 1. In groep 8 blader je terug door SCHETS DENK BOEKEN waarin je persoonlijke groei zichtbaar is en waar ook al je mislukkingen in staan. Een prachtig en waardevol document. Het SCHETS DENK BOEK zal voor kinderen een gewoonte geworden. Iets waar ze na hun schooltijd mee door kunnen gaan. Het is een goede voorbereiding op het VO, waar het schetsboek steeds vaker ingezet wordt. Dat vind ik allemaal niet terug in de digitale omgeving van Robinson.

Met de website C-zicht maakt Cultuurmij Oost het competentiegericht werken voor de kunstvakken inzichtelijk. Een geweldige tool waar ik dankbaar gebruik van maak. PABO docente Niekje van de Lavoir heeft bij de culturele competenties voor beeldende vorming een overzicht gemaakt met mogelijke interventies. Een gouden document! Het is tamelijk omvangrijk en gelukkig kan ik heel wat afvinken maar tjonge, er blijven genoeg aandachtspunten over.

Intuïtief goed lesgeven is prettig, maar door bewust goed les te geven, kun je kennis en inzichten overdragen op een ander. Dat is wat ik graag wil met SCHETSBOEK OP SCHOOL. Wil je er meer van weten, neem gerust contact op. Dat kan via het envelopje boven in de site.

 

*Heb je tijd genoeg in de zomervakantie? Het boek van John Hattie heet Visible learning for teachers

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie